
P.o. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak specjalnie dla Raportu
„Bezpieczny Szpital Przyszłości – Inspiracje”
Narodowy Fundusz Zdrowia działa w imieniu pacjentów, kontraktując świadczenia
medyczne, jednocześnie premiując i egzekwując jakość. Taki kierunek wytycza strategia
Narodowego Funduszu Zdrowia do 2023 roku. Podstawą wszystkich zaprojektowanych
w strategii działań jest efektywność zarówno w ujęciu społecznym, jak i finansowym. Wymiar
społeczny odnosi się do podejmowania działań mających korzystny wpływ na stan zdrowia
społeczeństwa, w szczególności przez działania profilaktyczne, oraz zagwarantowanie
dostępności i wysokiej jakości świadczeń opieki zdrowotnej. Wymiar finansowy to racjonalne
wydawanie pieniędzy, szczelność systemu i przemyślany sposób płacenia za leczenie,
uzależniony od jakości i efektywności, a nie liczby wykonanych procedur.
Kluczową zmianą w podejściu NFZ do finansowania ochrony zdrowia jest systematyczne
odchodzenie w wybranych obszarach od płatności za usługę do płacenia za efekt,
z uwzględnianiem elementów jakości i rezultatów zdrowotnych. Doskonałym przykładem
modelu opieki, który wprowadza dwa podstawowe elementy: kompleksowość i
rozliczalność, są realizowane obecnie programy opieki koordynowanej. Model ten
przewiduje finansowanie świadczeń w oparciu o dobrze zdefiniowane efekty zdrowotne. To
zdecydowany zwrot ku perspektywie pacjenta.
Promujemy i wspieramy także poprawę jakości obsługi pacjentów przez podmioty lecznicze.
Monitorowanie doświadczeń pacjenta w kontaktach ze służbą zdrowia pozwala na bieżącą
korektę kursu działań i zapewnienie wzrostu satysfakcji pacjentów. Zmiany w systemach
ochrony zdrowia na świecie nakierowane są na poprawę efektów zdrowotnych i
doświadczeń pacjentów. Monitorowanie efektywności, skuteczności oraz bezpieczeństwa
diagnostyki i leczenia, jest podstawą zrównoważenia systemu, a także efektywnego wydatkowania pieniędzy.
Doceniając rolę liderów, jako publiczny płatnik, chcemy premiować właśnie te placówki,
w których za dobrym jakościowo prowadzeniem działalności klinicznej, idą równolegle
efektywne działania w sferze organizacyjnej. Chodzi o optymalnie wykorzystanie zasobów,
którymi dysponuje dana placówka. Skuteczne monitorowanie i mierzenie efektów
działalności placówki, a także podejmowanie decyzji zarządczych na bazie twardych danych
pozwala odpowiednio zaplanować działania, a w konsekwencji skutecznie zarządzać
rozwojem. Fundamentalną rolę odgrywają w tej kwestii narzędzia IT. Ich praktyczne
wykorzystanie w czasie pandemii pokazało, że to właściwy kierunek zmian.